Uživatel nepřihlášen
Herní táta
RSS kanál blogu
Píše: killjezor - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Herní táta

Deník herního táty o klingonštině, aneb jsou cizí jazyky vůbec důležité

Čtvrtek 19.1.2017 10:07 - Autor: killjezor
To se mi líbí

Deník herního táty o klingonštině, aneb jsou cizí jazyky vůbec důležitéPo čase se vracím se svými postřehy z výchovy prcka v souvislosti s pařením her. Tentokrát se přesouváme do doby, kdy byly naší prďce asi 2 roky a kdy jsme začali chodit do angličtiny. Co je na tom divného, řeknete si. No ve dvou letech fšechno.

Umění cizích jazyků je věc důležitá a dnes ještě víc, než v dobách minulých. Tehdy, když jsem na základku chodil já, nám stačilo "gavariť pa rúski" a byli jste "geroj". Na stranu druhou bych zrovna já měl být fakt potichu, protože jsem měl to štěstí, že jsem začal angličtinu biflovat už v 5. třídě, paradoxně tedy ještě za tvrdého komunismu. Sametovka přišla až o 2 roky později a my angličtináři jsme tak měli malý náskok. Samozřejmě vám nebudu nalhávat, že jsem se něco před revolucí naučil a tak jsem na gymplu začal víceméně zase od začátku. No ale zase se pěkně zní, když řeknu, že jsem se jazyk západních imperialistů učil už za totáče.

Takže, kam tímhle tripem do minulosti mířím? Do současnosti! (To by vás nenapadlo, že?) S manželkou jsme se dohodli (tady já vlastně jen souhlasil...) a začali s dcerou chodit do angličtiny pro předškoláky. Ani já, ani prďčina maminka totiž nemáme lingvistické vlohy. Já se sice prý domluvím, přece jen jsem měl tu anglinu na základce, pak na gymplu, na výšce, na jazykovce a teď ji mám i v práci, ale fakt by to mohlo být lepší. Žena je na tom ještě o chlup hůř. O chlup z mamuta nebo banthy, takže větu "Musíte jít zahnout do prava." s klidem, přeloží jako "We must be left." Bohužel za to může hlavně její nervozita a tak aby podobné trapasy nepostihly i naši dcerušku, dostala ve dvou letech dárek v podobě kurzu angličtiny. Podmínkou bylo, že musela umět mluvit a poslouchat, což uměla. To první o poznání lépe a nepřešlo ji to dodnes.



A co to má společného s hrami, možná se ptáte. Na první pohled nic. Ale už na ten druhý, se začnou v rybníčku dít věci. Pardon, to opětovné koukání na některé večerníčky, třeba Rákosníčka, člověka docela zblbne. Takže na co narážím? Přece na angličtinu a ta se při hraní her pořád hodí. Což zrovna tady, na webu věnovanému hrám, asi nemusím připomínat. Lokalizace u jiných než PC titulů je pořád spíše snem a ani u kompů to nebývá zrovna pravidlo. Větší, trojáčkové, tituly už přeloženy bývají, ale pokud nechcete čekat na fan překlady, nebo jste konzolista, musíte se poprat s angličtinou.

Pro mne nebylo, jakožto dlouhodobého fanouška FPSek, hraní bez lokalizace zas tak velký problém, ale i u Call of Duty se bez průměrné znalosti anličtiny ztratíte v příběhu (ha, ha, ha!). Dobře, ale třeba s neznalostí angličtiny u Battlefieldu asi neoceníte všechny hlášky. A co pak třeba strategie? Bez znalostí významu některých slov, jste dost často v háji. Takže jsou prostě druhy her, kdy se dál nepohnete. A tím nemyslím simulátory. N2O se chová jako oxid dusný aka rajský plyn ať už ho čtete jako eNdvěÓ dvě nebo eNtůOu a vystřelí vás dopředu jako Human Torche vždycky.

Pravý oříšek nastává při hraní ukecaných her. Klasické RPG je dobrým příkladem a JRPG tohle povyšují ještě o úroveň výše. Není vůbec problém motat se někde v krajině a nevědět jak dál, špatně pochopit úkol nebo ho, nedej bože, nepochopit vůbec a zůstat trčet někde v půlce hry. Někdy to dokáže otrávit tak, že hru nedokončíte. Naštěstí dnešní internet dává výhodu, že tohle prakticky nehrozí. Nějaký gameplay nebo walkthrough najdete na youtube snad na každou hru, popřípadě existují fanstránky. Bohužel pokud si chcete pořádně užít všechny příběhové zvraty, musíte tu angličtinu louskat nejlépe jako ořechy.



Pro mne osobně býval dost velkým problémem i inventář. Názvy některých věcí jsem si musel překládat, abych vůbec věděl, o co jde a na co je použít. Bohužel moje dlouhodobá i krátkodobá paměť obsahuje nějaké mezery ve zdrojovém kódu a tak se mi český výraz velice rychle vypařil. Ale, opakování je matka moudrosti a já opakoval často. Dneska tak při firemní angličtině perlím výrazivem typu dýka (dagger), kuše (crossbow), těžká zbroj (heavy armor), blesk (lightning bolt), očarovat (enchant) nebo vím, jak seslat kouzlo (spell sorcery). Což je, třeba při jednání se zákazníkem, k nezaplacení.

Takže aby dceruška neměla v budoucnu problém se s kýmkoli dohovořit nebo bez problémů dobýt celou galaxii (všude se přece domluvíte anglicky, teda kromě Francie), začali jsme chodit do angličtiny pro předškoláky. V našem případě spíš pro predškolkáře. Navíc jsme byli ve skupině nejmladší, ale o to větší měla naše dcera nadšení. Kupodivu nám to vydrželo dodnes a i když je malá už velká a má 7 let, chodíme na anglinu pořád, zpíváme písničky a říkáme slovíčka kterým třeba občas nerozumíme. Význam totiž časem pochopí každý a tady jde hlavně o to, zvyknout si na zvuk angličtiny, na její intonaci.

A co ta klingonštna v názvu? Byla jenom na přitáhnutí potencionálních čtenářů. Tu fakt neumím a nejsem žádný trekkie, abych se ji učil ;-)

Co vy a cizí jazyky? Jak jste na tom? Pomohly vám ke zdokonalení mluvy i videohry?

Tisk
Štítky: herni tata
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Deník herního táty o klingonštině, aneb jsou cizí jazyky vůbec důležité
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Groo    Já se to před cca 10-12lety z hecu učil, ale docela brzo mne to přešlo, pár frází bych asi dohromady ještě dal. Tuhle si ale pamatuju dobře, mám ji denně na očích, mám ji totiž od té doby v práci na skříňce. ;-)Groogroo29858    21.1.2017 21:13 Groo

Já se to před cca 10-12lety z hecu učil, ale docela brzo mne to přešlo, pár frází bych asi dohromady ještě dal. Tuhle si ale pamatuju dobře, mám ji denně na očích, mám ji totiž od té doby v práci na skříňce. ;-)

killjezor člen redakce    Ještě že existují překladače ;-)killjezorkilljezor26380    21.1.2017 20:06 killjezor

@ odpověď na komentář od Groo:Ještě že existují překladače ;-)

Groo napsal:Dat tlhIngan maHtaH! ! ! :thumbup:

Groo    Dat tlhIngan maHtaH! ! ! :thumbup:Groogroo29858    21.1.2017 19:34 Groo

Dat tlhIngan maHtaH! ! ! :thumbup:

killjezor člen redakce    Máš pravdu, ten překlad je blbost, tenhle obrat se hodí spíše do Magicu.killjezorkilljezor26380    20.1.2017 21:19 killjezor

@ odpověď na komentář od Alfajk:Máš pravdu, ten překlad je blbost, tenhle obrat se hodí spíše do Magicu.

Alfajk napsal:hmm, " seslat kouzlo (spell sorcery) " - urcite? ja bych to spis videl na "cast spell", ale je me jasny, ze poselstvi clanku vedlo jinam :-D

Virus    Tak určitě. O tom žádná. :-DVirusvirus7406    20.1.2017 17:37 Virus

@ odpověď na komentář od Pec41:Tak určitě. O tom žádná. :-D

Pec41 napsal:Ke klingonštině :D

Pec41   2x   Ke klingonštině :DPec41pec4115415    20.1.2017 16:27 Pec41

@ odpověď na komentář od Alfajk:Ke klingonštině :D

Alfajk napsal:hmm, " seslat kouzlo (spell sorcery) " - urcite? ja bych to spis videl na "cast spell", ale je me jasny, ze poselstvi clanku vedlo jinam :-D

Alfajk   1x   hmm, " seslat kouzlo (spell sorcery) " - urcite? ja bych to spis videl na "cast spell", ale je me jasny, ze poselstvi clanku vedlo jinam :-DAlfajkalfajk16671    20.1.2017 13:39 Alfajk

hmm, " seslat kouzlo (spell sorcery) " - urcite? ja bych to spis videl na "cast spell", ale je me jasny, ze poselstvi clanku vedlo jinam :-D

killjezor člen redakce    Díky! A jak píšeš, ony se ty slovíčka vždycky pamatujou líp, když k nim máš nějakou mnemotechnickou pomůcku nebo vazbu na konkrétní věc.killjezorkilljezor26380    20.1.2017 08:57 killjezor

@ odpověď na komentář od cajteekanee:Díky! A jak píšeš, ony se ty slovíčka vždycky pamatujou líp, když k nim máš nějakou mnemotechnickou pomůcku nebo vazbu na konkrétní věc.

cajteekanee napsal:Skvělý článek jako vždy. Mně videohry pomohly v angličtině opravdu hodně ať už jako procvičování a nebo snaha rozumět všemu. A když při hraní nevím nějaký slovíčko, tak si ho najdu a ćlověk si ho pak pamatuje na pořád, jelikož si ho spojí s tou hrou, než kdyby se ho učil ze seznamu.

Virus   1x   To víš bráchové, s nima to nemohlo být klidné mládí. :-DVirusvirus7406    20.1.2017 00:36 Virus

To víš bráchové, s nima to nemohlo být klidné mládí. :-D

Pec41   1x   Taky mě rodiče šoupli do klece a já ji ani ne do hodiny zničil :D . Jinak určitě máš pravdu, že dneska se angličtina učí mnohem jednodušeji když je na internetu spousta stránek/info anglicky. Navíc v době Kazetkových/PS1 her jsme si s kámošema taky museli nějak poradit. Teď už, ale opravdu nebudu mít slovník (teď stačí mobil) a překládat si kde jakou blbost kterou neznám. Prostě ve hře bude čeština, nebo mě hra nezajímá, max. kdyby byl jednoduchej příběh bez nutnosti složitější angličtiny.
Jinak koukám si měl drsné dětství.... Už jenom ta představa, že by mě sestra měla někde vysypat z kočárku a ještě k tomu do kopřiv :thumbup: . . no počkat a ještě k tomu mě tam nechat! ! No to bych ji asi do konce života proklínal ve jménu satana :D . Jednoduše já to měl lehčí, sestra mě sice zneužívala (ehm ne pohlavně XD) , ale rozhodně mě nešikanovala ručně (aspoň ne tak často, navíc je to holka takže to tak nebolí) .
Pec41pec4115415
    20.1.2017 00:19
Pec41

@ odpověď na komentář od Virus:Taky mě rodiče šoupli do klece a já ji ani ne do hodiny zničil :D . Jinak určitě máš pravdu, že dneska se angličtina učí mnohem jednodušeji když je na internetu spousta stránek/info anglicky. Navíc v době Kazetkových/PS1 her jsme si s kámošema taky museli nějak poradit. Teď už, ale opravdu nebudu mít slovník (teď stačí mobil) a překládat si kde jakou blbost kterou neznám. Prostě ve hře bude čeština, nebo mě hra nezajímá, max. kdyby byl jednoduchej příběh bez nutnosti složitější angličtiny.
Jinak koukám si měl drsné dětství.... Už jenom ta představa, že by mě sestra měla někde vysypat z kočárku a ještě k tomu do kopřiv :thumbup: . . no počkat a ještě k tomu mě tam nechat! ! No to bych ji asi do konce života proklínal ve jménu satana :D . Jednoduše já to měl lehčí, sestra mě sice zneužívala (ehm ne pohlavně XD) , ale rozhodně mě nešikanovala ručně (aspoň ne tak často, navíc je to holka takže to tak nebolí) .

Virus napsal:To bude tím, že jsme trošku starší a v naší době se v mladých letech děli jiné věci a peníze taky šli jinam, než aby ses učil speciálně nějaké věci. Dnes je to zas jiný a kdo ví co se bude dít, až mi budeme mít haranty. :-D Třeba já ve 2 letech byl rád za pastelky a papír, popřípadě plastovou Tatru na písek nebo nějaký míč. Myslím si to ale říct to jistě nemohu, protože někde mezi lezením a chozením, jsem utekl z dřevěného vězení a protože bachař byl lstivej, tak mi postýlku přestěhoval z koberce na dlaždičky. No a já sebou švihnul hlavou napřed a přímo. Od té doby mám trochu temno co se dělo až do školky. :-D A vůbec já měl drsné dětství. 2 bráchové, jeden mě vysypal už z kočárku do kopřiv a utekl, no a druhý mi od útlého dětství pouštěl Sepulturu a podobné pecky. ;-) Ale myslím si, že jsem v pohodě a následky si nenesu. :lala: :-D
A jestli mám něčemu poděkovat pro zlepšení mé chabé angličtiny, tak jsou to jasně filmy a seriály s titulkama. :-) Žádná učitelka mě nic na angličtinu nenaučila, protože byly všechny mladé a krásné a já nějak vždy přestal myslet na učení. 8-)

Virus   1x   To bude tím, že jsme trošku starší a v naší době se v mladých letech děli jiné věci a peníze taky šli jinam, než aby ses učil speciálně nějaké věci. Dnes je to zas jiný a kdo ví co se bude dít, až mi budeme mít haranty. :-D Třeba já ve 2 letech byl rád za pastelky a papír, popřípadě plastovou Tatru na písek nebo nějaký míč. Myslím si to ale říct to jistě nemohu, protože někde mezi lezením a chozením, jsem utekl z dřevěného vězení a protože bachař byl lstivej, tak mi postýlku přestěhoval z koberce na dlaždičky. No a já sebou švihnul hlavou napřed a přímo. Od té doby mám trochu temno co se dělo až do školky. :-D A vůbec já měl drsné dětství. 2 bráchové, jeden mě vysypal už z kočárku do kopřiv a utekl, no a druhý mi od útlého dětství pouštěl Sepulturu a podobné pecky. ;-) Ale myslím si, že jsem v pohodě a následky si nenesu. :lala: :-D
A jestli mám něčemu poděkovat pro zlepšení mé chabé angličtiny, tak jsou to jasně filmy a seriály s titulkama. :-) Žádná učitelka mě nic na angličtinu nenaučila, protože byly všechny mladé a krásné a já nějak vždy přestal myslet na učení. 8-)
Virusvirus7406
    19.1.2017 23:02
Virus

@ odpověď na komentář od Pec41:To bude tím, že jsme trošku starší a v naší době se v mladých letech děli jiné věci a peníze taky šli jinam, než aby ses učil speciálně nějaké věci. Dnes je to zas jiný a kdo ví co se bude dít, až mi budeme mít haranty. :-D Třeba já ve 2 letech byl rád za pastelky a papír, popřípadě plastovou Tatru na písek nebo nějaký míč. Myslím si to ale říct to jistě nemohu, protože někde mezi lezením a chozením, jsem utekl z dřevěného vězení a protože bachař byl lstivej, tak mi postýlku přestěhoval z koberce na dlaždičky. No a já sebou švihnul hlavou napřed a přímo. Od té doby mám trochu temno co se dělo až do školky. :-D A vůbec já měl drsné dětství. 2 bráchové, jeden mě vysypal už z kočárku do kopřiv a utekl, no a druhý mi od útlého dětství pouštěl Sepulturu a podobné pecky. ;-) Ale myslím si, že jsem v pohodě a následky si nenesu. :lala: :-D
A jestli mám něčemu poděkovat pro zlepšení mé chabé angličtiny, tak jsou to jasně filmy a seriály s titulkama. :-) Žádná učitelka mě nic na angličtinu nenaučila, protože byly všechny mladé a krásné a já nějak vždy přestal myslet na učení. 8-)

Pec41 napsal:Kdybych na "ájinu" chodil už od dvou let, což by bylo v té době pro mě nereálný (hold jsem byl pomalejší dítě a už vůbec jsem nebyl pozorný dítě) . No v každým případě kdybych chodil od 2 let tak bych dneska možná nečekal na češtinu do každé druhé hry, ale já si zase rád počkám a zahraju si v CZ než abych přišel o určitý detaily v příběhu :)

cajteekanee    Skvělý článek jako vždy. Mně videohry pomohly v angličtině opravdu hodně ať už jako procvičování a nebo snaha rozumět všemu. A když při hraní nevím nějaký slovíčko, tak si ho najdu a ćlověk si ho pak pamatuje na pořád, jelikož si ho spojí s tou hrou, než kdyby se ho učil ze seznamu.cajteekaneecajteekanee25741    19.1.2017 22:43 cajteekanee

Skvělý článek jako vždy. Mně videohry pomohly v angličtině opravdu hodně ať už jako procvičování a nebo snaha rozumět všemu. A když při hraní nevím nějaký slovíčko, tak si ho najdu a ćlověk si ho pak pamatuje na pořád, jelikož si ho spojí s tou hrou, než kdyby se ho učil ze seznamu.

Pec41    Kdybych na "ájinu" chodil už od dvou let, což by bylo v té době pro mě nereálný (hold jsem byl pomalejší dítě a už vůbec jsem nebyl pozorný dítě) . No v každým případě kdybych chodil od 2 let tak bych dneska možná nečekal na češtinu do každé druhé hry, ale já si zase rád počkám a zahraju si v CZ než abych přišel o určitý detaily v příběhu :)Pec41pec4115415    19.1.2017 21:21 Pec41

Kdybych na "ájinu" chodil už od dvou let, což by bylo v té době pro mě nereálný (hold jsem byl pomalejší dítě a už vůbec jsem nebyl pozorný dítě) . No v každým případě kdybych chodil od 2 let tak bych dneska možná nečekal na češtinu do každé druhé hry, ale já si zase rád počkám a zahraju si v CZ než abych přišel o určitý detaily v příběhu :)

Virus    Já se nestidět mluvit nikde a nikdy.Virusvirus7406    19.1.2017 15:34 Virus

Já se nestidět mluvit nikde a nikdy.

killjezor člen redakce    Taky jsem si myslel, ale nese to obrovské ovoce. Hlavně se nestydí v zahraničí mluvit. Ověřili jsme si to před 2 roky v Londýně a před měsícem v Norsku.killjezorkilljezor26380    19.1.2017 14:53 killjezor

Taky jsem si myslel, ale nese to obrovské ovoce. Hlavně se nestydí v zahraničí mluvit. Ověřili jsme si to před 2 roky v Londýně a před měsícem v Norsku.

Virus    Vy být má otec a vy mě dát ve dvou letech na Angelinu, tak já vám vytapetovat bobkama celá dům! Já umět matika, já umět fyzika, já umět chemie ale já nikdy nevědět co vy říkala. :lala:Virusvirus7406    19.1.2017 13:39 Virus

Vy být má otec a vy mě dát ve dvou letech na Angelinu, tak já vám vytapetovat bobkama celá dům! Já umět matika, já umět fyzika, já umět chemie ale já nikdy nevědět co vy říkala. :lala:

O autorovi blogu

killjezor
killjezor
Muž, 40 let, Ostrava - Jih (Ostrava)

O videohry se zajímám aktivně od roku 1994. Miluji maso, knihy, komixy, kreslené ženy, anime, mangu a nejvíc trávení času se svou dcerou.

Motto: Čeština je freeware, nikoliv open-source. To znamená, klidně ji používej zdarma, ale neupravuj ji!

Založit herní BLOG